موفقیت استارت آپ ها در گرو حمایت شتابدهنده یا مرکز رشد ؟!

Print Friendly, PDF & Email

شتاب‌دهنده‌ها، تشخیص شکست یا موفقیت نهایی یک شرکت نوپا را سرعت می‌بخشند در حالی که مراکز رشد درصدد کمک به شرکت‌هایی هستند که امکان رشد و شکل‌گیری در فضای رقابتی و پرتنش بازار ندارند.

شتاب‌دهنــــــــده، مجموعه‌ای از خدمات مختلف و متنوع را به استارت آپ های نوپای دارای ایده های خوب ارائه می‌دهد، که همین مساله باعث رشد سریع استارت آپ ها میشود.

بسیاری از استارت‌آپ ‌ها در آغاز کار خــــــود با مشکل تامین مالی برای توسعه کسب و کار خود روبه‌رو هستند. هرچند روش‌ها و راه‌های زیادی برای تامین مالی استارت آپ ها وجود دارد، اما امروزه یکی از بهترین روش ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز استفاده از پتانسیل های شتاب دهنده ها است، اگرچه شتاب دهنده‌ها امکانات مورد استفاده ای برای استارت آپ ها در اختیار می گذارند.

از جمله مهم‌ترین کمک هایی که یک شتاب دهنده به یک استارت آپ می‌نماید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از شبکه ارتباطی وسیع

امروزه نقش ارتباطات در هر زمینه به خوبی برای همگان روشن شده است. فرض کنید شما ایده‌ای برای رفع یک مشکل در یک صنعت دارید! اگر به صاحبان آن صنایع مراجعه و کلی وقت و هزینه بابت معرفی ایده خود صرف کنید بهتر است، یا از کسی کمک بگیرید که به تمامی افراد فعال درآن صنعت دسترسی داشته و قبلا نیز با آنان همکاری کرده است!؟ پاسخ روشن است. شبکه ارتباطی وسیع در شتاب دهنده ها به صاحبان ایده و محصول کمک می کنند تا در شناسایی فرصت ها، مذاکرات و ارتباط با صاحبان صنایع و نیز از همه مهمتر بهره مندی از تجریبات و نظرات تعداد زیادی از افراد با تجربه در هر زمینه تخصصی، بصورت راحت تر و با صرف وقت و هزینه کمتری امور خود را پیش ببرند. تعداد زیادی از استارت‌آپ‌‌هایی که در مراکز شتاب دهنده حضور پیدا می کنند و از خدمات گوناگون آن بهره می گیرند پس از خروج از مرکز، اعلام می‌کنند که بهترین مزیت قرارگرفتن در شتاب دهنده، بهره‌گیری و استفاده از راهنمایی ‌های کامل مشاوران در این مراکز بوده است. پس با حضور در یک مرکز شتاب‌ دهنده به عنوان صاحب یک استارت آپ می توان دوستان و همکاران مختلف و حتی سرمایه‌گذاران و شریکانی خوب پیدا کرد.

  • افزایش خلاقیت ها و تکمیل ایده ها

وقتی شما یک استارت‌آپ‌ نوپا هستید، پس حتما یک ایده داشته اید! اما بارها اتفاق افتاده است که یک استارت آپ با یک ایده آغاز می‌شود و نهایتا پس از دوره زمانی مشخصی محصول و یا خدمتی به غیراز آنچه در ابتدا به آن فکر می کرده ارائه داده است! بله درست متوجه شده اید! با گذشت زمان جنبه های مختلف یک ایده برای کارآفرینان روشن می گردد و آنها سعی در تکمیل و اصلاح آن دارند. شتاب دهنده ها به دلیل داشتن منابع انسانی ماهر و باتجریه و تجمیع کارآفرینان در رشته های مختلف می توانند بازه دید ایده‌پردازان اولیه را گسترش داده و آنان را با جنبه‌های مختلف از حوزه مورد نظر خود آشنا کرده و اینگونه زمینه خوبی برای تکمیل خلاقیت و گسترش ایده فراهم نمایند. شتاب‌ دهنده، اعضای استارت‌ آپ را به بررسی ابعاد مختلف محصول یا خدمتی ارائه شده و حتی شناخت مشتریان و قیمت گذاری آن هدایت می کند.

  • قدرت تحلیل بازار و برنامه ریزی

شبکه های وسیع ارتباطی شتاب دهنده ها و همچنین وجود افراد توانمند در آن باعث می گردد تا هر استارت‌ آپ با حضور در یک مرکز شتاب ‌دهنده بتواند بسیاری از مهارت های کسب و کار را یاد گرفته و در کنار مشاوران باتجربه بتواند بازار هدف خود، وضعیت رقیبان حاضر در آن و تمامی نقاط ضعف و قوت خود را مورد ارزیابی قرار داده و به این‌ترتیب استارت ‌آپ بتواند برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی های لازم را انجام داده و بهترین گزینه را در هر زمان انتخاب نماید.

  • تمرین در مذاکره با خریداران و سرمایه گذران!

وقتی شما دارای یک ایده و حتی محصول خوب هستید، قطعا برای معرفی آن پا به بیرون از شرکت خود میگذارید، در جایی به دنبال مشتری و در جایی به دنبال سرمایه گذار جهت جذب منابع مالی هستید! اما آیا شما به قدر کافی در این مورد باتجربه و ماهر هستید!؟ پس شما باید بتوانید ویژگی‌های منحصر به فرد محصول خود و همچنین آینده پررونق آن را به درستی و به شیوه‌ای قانع‌کننده به سرمایه گذاران و خریدارن ذکر کنید!

همانطور که می دانید صاحبان استارت‌آپ ‌ها علی رغم توان علمی و فنی و نوآوری بالا، در این زمینه از مهارت چندانی برخوردار نیستند و نمی‌توانند افراد را به سرمایه‌گذاری بر روی استارت آپ خود و یا حتی خرید محصول خود متقاعد کنند.

اما از این بابت نیز جای نگرانی نیست! یکی از دیگر مزایای شتا‌ب‌ دهنده ها این است که به استارت‌آپ ‌هایی که در آن حضور دارند، شیوه های صحیح تعامل و مذاکره با خریداران و سرمایه‌گذاران  را آموزش می‌دهد.

معیارهای موفقیت مرکز رشد یا شتاب‌دهنده کم و بیش مشابه است و مهم‌ترین آنها شناسایی و رشد‌دادن شرکت‌های نوپایی است که از سوی بازار اسقبال می‌شوند و می‌توانند سرمایه‌گذار مناسب پیدا یا خروج موفقی را تجربه کنند. تعدادی از آمارهای موفقیت که مدیران شتاب‌دهنده‌های برتر آمریکا بر آن اتفاق دارند عبارتند از: ارزش مالی شرکت‌ها بعد از «خروج» (یا نخستین دوره قیمت‌گذاری)، درصد شرکت‌هایی که موفق به «خروج» می‌شوند، سهمی از اعضا که پس از پایان دوره موفق به جذب سرمایه شدند و متوسط سرمایه جذب‌شده از طرف شرکت‌های عضو پس از فارغ‌التحصیلی. 

در حالی که مراکز رشد از پیش رایج بوده‌اند، شتاب‌دهنده‌ها پدیده‌ای نوظهور است. مربی‌گری و کمک‌های مشاوره‌ای در شتاب‌دهنده‌ها به‌صورت مدون و مداوم صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که خدمات یک مرکز رشد می‌تواند به ارائه یک فضای مشترک اداری با اجاره کم محدود باشد. زمان‌بندی ورود و خروج شرکت‌ها به شتاب‌دهنده بر مبنای دوره‌های ثابت از پیش‌تعیین‌شده است. برخلاف مرکز رشد که به‌طور مستمر می‌تواند پذیرای کارآفرینان جدید باشد. منبع درآمد مراکز رشد عموماً اجاره و دستمزدی است که بابت مکان و خدمات مشاوره‌ای می‌گیرند

یک شتاب‌دهنده با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هر دوره و پرداخت حقوق به کارمندان آنها بخشی از سهام آتی شرکت‌ها را در مالکیت خود می‌گیرد. از مهم‌ترین تفاوت‌های شتاب‌دهنده، نوع نگاه آنها به آینده کسب‌و‌کار یک شرکت نوپاست. در انتهای دوره کوتاه‌مدت دوره شتاب‌دهنده، هر یک از اعضا به نقطه‌ای می‌رسند که می‌توان گفت در بلندمدت موفق خواهند بود یا شکست می‌خورند

شتاب‌دهنده‌ها تشخیص شکست یا موفقیت نهایی یک شرکت نوپا را سرعت می‌بخشند در حالی که مراکز رشد درصدد کمک به شرکت‌هایی هستند که امکان رشد و شکل‌گیری در فضای رقابتی و پرتنش بازار  ندارند. شتاب‌دهنده‌ها این شرکت‌ها را با این واقعیت‌ها روبه‌رو کرده و کارآفرینان را به این وامی‌دارند که کسب‌و‌کار خود را امکان‌سنجی کنند.

مراکز رشد اغلب وابسته به دولت بوده و معمولا سهام نمی خواهند و بیشتر تمرکزشان بر پذیرش و ارائه کمک به استارتاپ هایی است که در راستای اولویت های سیاست تحقیقاتی یا اجرایی دولت ها فعالیت می کنند مانند نانوتکنولوژی، پزشکی و سلامتی، صنایع سبز، رفاه اجتماعی، شرکت های محصول محور و … اما شتابدهنده ها توسط شرکت های خصوصی، تامین سرمایه و اداره می شوند و تمرکزشان بر استارتاپ هایی است که در حوزه کاری آن شرکت ها مرتبط باشند. شتابدهنده ها در ازای بخشی از سهام استارت آپها، سرمایه، مشاوره و آموزش برای مدت زمانی محدود، حدود ۳ یا ۶ ماه ارائه می نماید. شتابدهنده ها به دلیل کیفیت بالای مربیان و تیم های استارتاپ تحت پوشش، و ارزشی که به آن شرکت های نوپا اضافه می کنند، مورد توجه قرار گرفته اند. ارزش مهم پذیرفته شدن در یک شتابدهنده برای یک کارآفرین از آموزش ها، مشاوره مربیان و تشکیل شبکه های ارتباطی سرچشمه می گیرد.

تعداد اینگونه برنامه های شتابدهنده در سالهای اخیر در کشورهای آمریکا و تبع آن در کشورهای اروپایی به سرعت افزایش یافته است. برای مثال در سال ۲۰۰۵ درآمریکا تنها شتابدهنده YCombinator بود اما امروزه ده ها شتابدهنده بزرگ و کوچک در زمینه های مختلف، سالانه بر روی هزاران استارتاپ در آمریکا سرمایه گذاری می کنند که تعدادی از شرکت های بزرگ امروزی مانند DropBox و Twitter نتیجه خروجی های موفق چنین برنامه هایی هستند.

کدام راه را انتخاب کنیم تا استارت‌آپ ما نیز موفق شود؟

با دقت در اکوسیستم های موفق کارآفرینی در اقتصادهای بزرگ و در حال رشد جهان، به پدیده ای به نام «شتابدهنده استارتاپ» می رسیم. راه حل، ورود بخش خصوصی با مدل مورد پسند و موفقتر «شتابدهنده» به میدان کارآفرینی است. تجربه کشورهای پیشرو در کارآفرینی نشان میدهد که  شتابدهنده ها تاثیر مثبتی بر روی بنیانگذاران کسب و کارها داشته اند، به آنان کمک کرده است تا سریعتر یادبگیرند، شبکه‌های قدرتمند بسازند و در نتیجه کارآفرینان بهتری شوند.

از جمله دلایلی که می توان برای پیشرفت در شتابدهنده ها بیان کرد:

  • ۱- تعداد محدود تیم های پذیرش شده و امکان در اختیار قرار دادن مربیان اختصاصی برای هر تیم علاوه بر مربیان عمومی در هر دوره
  • ۲- ارائه راه حل های مناسب برای جذب سرمایه در حین دوره و پس از پایان دوره زمانی حضور استارتاپ در دوره شتابدهی
  • ۳- وجود رقابت بین تیم ها به علت برگزاری DemoDay

اقتصاد هر شهر کوچک و بزرگی از وجود چنین پدیده ای تاثیر مثبت خواهد گرفت. مشاغل جدید ایجاد خواهد شد و اکوسیستم کارآفرینی گام بزرگی به سوی تکامل خواهد برداشت. در کشورهای پیشرفته اغلب شرکت های بزرگ و موفق در درون خود یا با همکاری دیگر شرکت ها مراکز شتابدهنده کسب و کار ایجاد کرده اند. برای نمونه می‌توان به مایکروسافت، نایک، گوگل، توییتر، و … اشاره کرد.

برخی مراکز توسعه در ایران:

   trigup.com

finnova.ir

avatech.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
21 − 5 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.