بازاریابی فصلی و شروع سال نو

سال جدید به سرعت نزدیک می‌شود و همه آماده ورود به پرشورترین فصل خرید در سال هستند. در این میان، خرید آنلاین جایگاه ویژه خود را دارد و آمارها نشان می‌دهد هر سال حجم فروش خرده‌فروشی‌های آنلاین افزایش چشمگیری می‌یابد. این فرصتی عالی برای بهره بردن از خریدهای پیش از تعطیلات است، چراکه رفتار خرید خریداران آنلاین، به‌خصوص آنهایی که فرصت بیرون رفتن و گشتن در خیابان‌ها را ندارند، به قوت خود باقی می‌ماند. در هر صورت، در حالی که فروش آنلاین همچنان افزایش می‌یابد، برخی بازاریاب‌ها و فروشندگان همچنان نمی‌توانند بهره‌برداری درستی از این شرایط داشته باشند و به رشد و سود حداکثری دست یابند.

** محتوای فصلی چیست؟

قبل از هر چیز بد نیست بدانید که به این شیوه از بازاریابی محتوا که آنچه تولید می‌شود بستگی به مقتضیات زمان داشته و متأثر از شرایط آن است ” محتوای فصلی” گفته می‌شود.صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند محتوای بیشتری برای به اشتراک‌گذاری تولید کنند چرا که افراد در این زمان میل و وقت بیشتری برای مطالعه مواردی که نیازهایشان را برآورده کرده است دارند به ویژه به‌صورت رایگان و در فضای جامعه‌ی مجازی.

** چه زمانی باید محتوای فصلی را انتشار دهیم؟

بدون شک شما می‌خواهید این کار نه خیلی زود صورت بگیرد که محتوای تولیدشده در ایام تعطیلات کهنه شود و نه آن‌قدر دیر که نتواند در زمان مناسب توسط کسانی که به آن نیاز دارند دیده شود. طبق یک پیش‌بینی که توسط  BigCommerce صورت گرفته است اگر یک مجموعه می‌خواهد در بیش از ۹۰ درصد از جستجوهایی که افراد پیش از تعطیلات سال نو انجام می‌دهند دیده شود، باید محتوای فصلی خود را ۴۵ روز قبل از آغاز تعطیلات به اشتراک بگذارد. همچنین طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده از Google Trends یک محتوای فصلی باید قبل از آنکه فصل مربوط به آن واقعاً آغاز شود به اشتراک گذاشته‌شده باشد. به‌عنوان‌مثال اگر تابستان رسماً شروع شود دیگر کمتر کسی به دنبال خرید کولر خواهد رفت چراکه اغلب افراد قبل از گرم شدن واقعی هوا به فکر تهیه‌ی آن هستند.اما برخی از بازاریابان هوشمند محتوا نیز توصیه می‌کنند که بخشی از محتوای فصلی باید در زمان آغاز تعطیلات به اشتراک گذاشته شود. چراکه در این زمان بسیاری از شرکت‌ها فعالیت جدی نداشته و این به معنی بازتر بودن فضای رقابت برای کسانی است که به موضوع رقابت و رشد در فضایی که وسیع بوده ولی هم‌اینک خلوت است، اهمیت بیشتری می‌دهند.

به‌عنوان یک خرده‌فروشی اینترنتی به چه ایده‌های بازاریابی خوبی نیاز دارید تا این ایده‌ها را به یک فروش واقعی تبدیل کنید؟ چطور ترافیک اینترنتی را به سوی کسب‌وکار خود می‌کشید؟ بهترین روش‌ها برای ارتباط یافتن با خریداران پرشور تعطیلات سال نو چیست؟ چطور می‌توانید در این عرصه از رقبا پیش بیفتید؟ برای اینکه این معما را حل کنید، ایده‌های درخشان زیر را در نظر بگیرید تا فروش پیش از تعطیلات خود را به یک موفقیت مطمئن تبدیل کنید.

** محصولات اختصاصی تعطیلات را عرضه کنید

ارائه محصولات اختصاصی فصل تعطیلات به مشترکان خبرنامه ایمیلی، یک استراتژی عالی برای افزایش تعداد افراد ثبت‌نام کننده در خبرنامه است. اگر نمی‌خواهید که این پیشنهادها را به مشترکان خبرنامه منحصر کنید، می‌توانید این پیشنهادها را برای یک بازه زمانی محدود و خاص در نظر بگیرید.

شما همچنین می‌توانید به‌صورت مستقیم به مشتریانتان بگویید که برای آگاهی از تخفیف‌ها و محصولات عرضه شده برای تعطیلات، باید در خبرنامه ایمیلی عضو شوند. فرم ثبت‌نام برای خبرنامه را قبل از شروع تعطیلات به‌روزرسانی کرده و در آن با ذکر جمله‌ای ساده مانند «تخفیف‌ها و پیشنهادهای اختصاصی تعطیلات را در اینباکس خود دریافت کنید» یک مزیت را به افراد وعده بدهید. پیام‌هایی مانند این یک ارزش واقعی را به مشتریانتان منتقل می‌کند و می‌تواند تعداد افراد ثبت‌نام کننده در خبرنامه را نیز بالا ببرد.

** نوعی حس اضطرار ایجاد کنید

روانشناسان رفتاری دریافته‌اند که قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری باعث می‌شود که افراد تعلل و به تعویق انداختن را کنار گذاشته و سریعا تصمیم بگیرند. ایجاد حس اضطرار روشی عالی برای جذب مشتریان و وادار کردن آن‌ها به خرید در فصل تعطیلات است. هیچ کسی دوست ندارد که یک پیشنهاد خوب یا یک تخفیف ویژه را از دست بدهد. وقتی برای یک اقدام خاص، ددلاین در نظر می‌گیرید، افراد به‌صورت ناخودآگاه وادار می‌شوند که بدون تعلل آن عمل را انجام دهند.

** شبکه‌های اجتماعی را با فصل تعطیلات همراه کنید

اگر بتوانید از شبکه‌های اجتماعی به‌درستی استفاده کنید، این رسانه‌ها می‌توانند ابزاری قدرتمند برای ترویج محصولات شما در طی تعطیلات باشند. به حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی رنگ و بوی تعطیلات ببخشید. با این کار می‌توانید نشان دهید که برند شما برنامه‌ای ویژه برای تعطیلات دارد. البته ایجاد تغییرات کلی در اینجا لزوما نیاز نیست. می‌توانید تغییرات کوچکی مانند آپدیت تصویر پرفایل و پست کردن پیام‌های مخصوص فصل تعطیلات را مدنظر داشته باشید.

می‌توانید از شبکه اجتماعی توییتر برای کمک کردن به خریداران استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید هشتگ‌های مخصوص تعطیلات را برای خود به راه بی‌اندازید و با مانیتور کردن آن‌ها و ملحق شدن به گفتگوهای کاربران، وجهه برند خود را ارتقا دهید.

روش دیگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در طول فصل تعطیلات این است که می‌توانید از طریق این شبکه‌ها به مشتریانتان اعلام کنید که درصد مشخصی از هر خرید در طول این فصل را به موسسات خیریه یا سازمان‌های غیرانتفاعی اختصاص می‌دهید. در این صورت، مشتریان ضمن خرید، در یک کار خیر نیز سهیم می‌شوند.

** چاشنی خلاقیت برای کمپین‌های تبلیغاتی

فصل تعطیلات فصلی است که مشتریان معمولا به نسبت سایر فصل‌ها پول بیشتری را هزینه می‌کنند. اما این موضوع تضمین‌کننده این نیست که تمام کمپین‌های تبلیغاتی شما می‌تواند بازگشت سرمایه عظیمی را برایتان در پی داشته باشد. چاشنی خلاقیت را برای کمپین‌های تبلیغاتی مختص تعطیلات از یاد نبرید. برای افزودن خلاقیت به کمپین‌های تبلیغاتی روش‌های متعددی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد راهنماهای خرید هدیه و حمل رایگان محصول اشاره کرد.

تعطیلات یک شانس بزرگ برای کسب‌وکارهاست تا بتوانند میزان درآمد خود را افزایش دهند. برای هر کسب‌وکار، تعطیلات بهترین فرصت برای جذب و ایجاد حس وفاداری در مشتریان است. اگر بتوانید توجه مشتریان را در این فصل جلب کنید، آن‌ها در فصل‌های غیر تعطیلات نیز برای خرید مجدد به شما مراجعه خواهند کرد. با در نظر داشتن تاکتیک‌های ذکر شده در بالا، می‌توانید محصولات خود را در اولویت خرید مشتریان قرار دهید.

**  تجربه خرید موبایلی را برای مشتری توسعه دهید

سال گذشته، خریدهای اینترنتی با گوشی‌های هوشمند افزایش چشمگیری داشتند و به تدریج معامله و خرید با کامپیوتر رومیزی را پشت سر گذاشتند. افزایش کاربران موبایلی، بازاریابی از این طریق را نیز ضروری می‌کند که چون یک اتفاق کاملا جدید است، شانس موفقیت در این زمینه را بالا می‌برد. اگر مشتری، یک خرید موبایلی ضعیف را تجربه کند، دیگر آن را تکرار نمی‌کند. حتی ممکن است این مشتریان تجربه بد خود را با دیگران مطرح کنند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این مشتریان سراغ رقبایی می‌روند که شرایط بهتری برای خرید با موبایل فراهم می‌کنند. سعی کنید با به دست آوردن اطلاعات رفتار خرید آنلاین مشتری مثل کلیک کردن، زوم کردن و چرخیدن در شبکه‌های مختلف، نیازهای او را بشناسید. این باعث می‌شود مشکلات او را هنگام انجام خرید با موبایل شناسایی کنید.

** راهنمای خرید هدیه ایجاد کنید

سال نو یعنی شریک شدن در ایجاد خاطراتی شاد با خانواده، دوستان و اطرافیان و این امر قطعا به رد و بدل کردن هدیه نیاز دارد. اما چند بار تاکنون در تهیه هدیه‌ای مناسب برای پدر، مادر، بهترین دوست، همسر یا همکارتان دچار مشکل شده‌اید؟ ایجاد یک راهنمای خرید هدیه در سایت، می‌تواند ایده‌ بازاریابی خلاقانه‌ای در این فصل باشد. بیش از آن، به مشتریان آنلاین خودتان کمک می‌کنید فرآیند سخت و پردردسر جست‌وجو برای هدیه را دیگر طی نکنند. برای این کار می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • به جای اینکه یک محصول خاص را پیشنهاد دهید، لینک چند محصول تکمیلی دیگر را در اختیار مشتری قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید راهنمای خریدتان موثر واقع شود، آن را تا جایی که ممکن است به محصولات جزئی‌تر تقسیم‌بندی کنید. مثلا «هدیه مخصوص آقایان» یا «هدیه مخصوص خانم‌ها» دیگر کاربرد ندارد. در عوض، می‌توانید این دسته‌بندی را به این صورت خاص‌تر کنید: «هدایای عاشقانه برای مادرها» یا «هدایای ناب برای پدرها» یا «هدایای دل‌انگیز برای همسرتان» و غیره.

منابع:

https://faramohtava.com/new-year-content/

https://donya-e-eqtesad.com

https://daartagency.com/fa/4-tactics-to-increase-sales-in-holidays/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *