طراحی یک مدل کسب و کار

ضرورت داشتن طرح کسب و کار

Print Friendly, PDF & Email

مزایای برنامه ریزی در انجام کارها بسیار روشن است برخی از آنها به شرح ذیل میباشند : کارآفرین را در اداره کسب‌وکار راهنمایی کند؛ از بروز اشتباههای زیانبار جلوگیری کند؛ در پیشرفت و بهبود کار کمک نماید؛ انجام امور را سرعت بخشیده و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در زمان شود؛ فرآیند‌های مختلف تولید، بازاریابی و توزیع را بهینه‌سازی کرده و از اتلاف مواد اولیه، کار و سرمایه جلوگیری نماید؛ همچنین، با تعیین چشم‌انداز و رسالت شرکتی، مدیریت را در دستیابی به اهداف کوتاه و بلند‌مدت یاری می‌دهد.

طرح کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب‌وکار، مهمترین سند نوشته ‌شده‌ای است که تمام جنبه‌های مختلف کسب‌وکار را پیش از راه‌اندازی آن بررسی می‌کند.

طرح کسب‌وکار حاوی برنامه‌های کاربردی است، مانند برنامه مالی، برنامه ‌عملیاتی، برنامه تولیدی، برنامه بازاریابی، و ساختار سازمانی.

این برنامه ها همچون نقشه ای کارآفرین را در طول مسیر راهنمایی می کنند.

یک طرح کسبوکار خوب بیانگر موارد زیر است:

  • دورنمای راهبردی از شرکت
  • مهمترین ابزار ارتباطی درون‌شرکتی و برون‌شرکتی
  • ابزاری برای جمع‌آوری سرمایه‌های لازم برای کار
  • ابزاری برای برنامه‌ریزی، اندازه‌گیری و بهبود عملکرد
  • مبنایی برای تصمیم‌گیری صحیح
  • راهی برای ایجاد انگیزه در کارکنان

هدف از تهیه طرح شغلی:

جذبسرمایه اولیه – جذب تیم مدیریت – نقشه راهنما

چه کسی باید طرح را بنویسد؟

طرح تجاری باید به وسیله کارآفرین تنظیم شود. به یاد داشته باشید که فقط خود کارآفرین است که می‌تواند ایده خود را در قالب طرح تجاری تنظیم کند. وکیلان، حسابداران، مشاوران تجاری، و مهندسان درآماده سازی طرح مفید هستند.  با وجود این، ‌باید با بسیاری از سازمان‌ها و کارشناسان امر، هنگام تنظیم طرح مشورت کرد.

چه کسی طرح را میخواند؟

کارکنان،مدیران،اعضای هیأت مدیره شرکت، سرمایه‌داران، بانکداران،سرمایه‌گذاران فعالیت‌هایکارآفرینانه، تهیه‌کنندگان،خریداران، و رایزنان طرح را می‌خوانند.کسی که قرار است طرح را بخواند اغلب بر حدود و مفهوم واقعی آن اثر می‌گذارد.

بخشهای مختلف طرح تجاری:

  1. بخش معرفی
  2. خلاصه مدیریتی
  3. تجزیه و تحلیل صنعت
  4. دورنمای شرکت
  5. معرفی محصول
  6. برنامه عملیاتی و تولید
  7. برنامه بازاریابی
  8. ساختار سازمانی
  9. برنامه زمان بندی و عملیات
  10. ارزیابی و مدیریت ریسک
  11. برنامه مالی
  12. برنامه طرح و توسعه
  13. پیشنهاد‌ها
  14. ارزیابی کسب و کار
  15. ضمائم (شامل اطلاعات پشتیبانی)

با تاوجه به این ضرب المثل چینی که میگوید کم رنگ ترین جوهرها بهتر از قوی ترین حافظه هاست بهتر از کلیات کار را قبل از شروع سازماندهی نمائید.شما با داشتن برنامه گام های بعدی حرکت خود را میدانید و از بسیاری هزینه های زائد جلوگیری خواهید کرد.در این مطلب سعی شد به اختصار اهمیت و قسمت های یک طرح کسب و کار توضیح داده شود.در صورت نیاز میتوانید از منابع آنلاین دیگر همانند وی کی پدیا و … استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
14 + 8 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.