ایده و اجرا (کارآفرینی در ایران)

Print Friendly, PDF & Email

در خارج از کشور تحصیل کرده ام و حالا می خواهم در کشورم یک بیزنس راه بیاندازم.

از کجا شروع کنم؟

این همه ایده در بازار ایران وجود دارد اما کدام برای من مناسب تر است؟

آیا حتما باید سرمایه زیاد داشته باشم؟  کسی منو حمایت می کنه؟

به عنوان یک نکته کلی، کارآفرینی و شروع یک کسب و کار جدید در ایران با کشورهای توسعه یافته یک تفاوت اساسی دارد؛ در کشورمان که درحال توسعه است ما مشکل کمبود ایده نداریم بلکه هزاران ایده و فرصت بکر و دست نخورده وجود دارد که نیاز به بستر سازی دارد اما در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا به علت اینکه بسیاری از ایده هایی که در کشور ما بکر به حساب می آیند در آنجا مدتهاست پیاده سازی شده اند و به دلیل رقابت زیادی که بین شرکت ها وجود دارد، داستان کاملا متفاوت است. بنابراین بسیاری کتابهای کارآفرینی که برای بازار کشورهای توسعه یافته نوشته شده اند را نمی توان بطور مستقیم و بدون بومی سازی در ایران استفاده کرد. همینطور قوانین حمایت از کارآفرینان، برندها و بطور کلی مالکیت معنوی نیز در کشورهای توسعه یافته بسیار کامل تر و اطمینان بخش تر از شرایط موجود در ایران است.

اشتباه رایج  برای شروع کسب و کار جدید، تمرکز بیش از حد بر روی ایده است. می گوییم فلانی را می بینی موفق شد الان همه میشناسنش، اون ایده ی خیلی خوب داشت پس منم باید ایده ی خیلی خاص داشته باشم تا موفق بشم.

ما فقط آنهایی را می شناسیم که ایده خوب داشته اند و اجرای خوب هم داشته اند و در نهایت موفق و مشهور شده اند اما بسیاری فلانی هایی که ایده های حتی خیلی بهتر داشتند را نمی شناسیم چون آنها موفق نشده اند و نتوانسته اند ایده هایشان را در عمل به درستی اجرا کنند بنابراین نه تنها امروز کسی آنها را نمی شناسد بلکه نتوانسته اند چیزی از خود خلق کنند که باقی بماند.

زمان راه اندازی یک کسب و کار عموما با طوفان مغزی و روشهای دیگر سعی می کنیم انباری از ایده های مختلف بدست آوریم تا در نهایت از میان آنها انتخاب کنیم. بنظر می رسد که ایده خوب تنها ۱۰ درصد موفقیت ما را می تواند تضمین کند و باقی ۹۰ درصد در گرو نحوه اجرای آن ایده می باشد.

توجه به این موضوع که منابع ما از جمله دانش فنی، تجربه، روابط کاری و موارد دیگر در کدام بخش از بازار متمرکز است در کنار این مطلب که علایق کاری ما چه هستند و اینکه در بازار چه نیازی وجود دارد که نیاز به تامین شدن دارد، در مجموع می تواند جهت گیری مناسبی به انتخاب ایده ها و نحوه اجرای آنها ارائه نماید.

بدین ترتیب در انتخاب ایده اولیه نه فقط جذابیت اولیه خود ایده بلکه استراتژی های اجرا و مزیت رقابتی احتمالی نیز درنظر گرفته می شوند و لذا قدرت اجرای کارآفرینان بسیار افزایش می یابد.

در واقع از وجه اشتراک منابع شخصی به علاوه علایق و ترجیحات شخصیتی (شخصیت شناسی MBTI) با نیازها و خلاهای موجود در بازار که افراد حاضرند برای آن هزینه کنند به عنوان یک مزیت استراتژیک استفاده می شود که به راحتی قابل تقلید و پیاده سازی توسط دیگران نخواهد بود.

کارآفرینی در ایران

کارآفرینی در ایران

 

“کیارش عباس زاده”

پروفایل لینکداین

  1. avatar

    مهرياد شريف

    سلام
    مقاله ایده و اجرا (کارآفرینی در ایران) عنوان خیلی خوبی دارد و موضوع مناسبی است که با ذکر مثالهایی می بایست واقعا بیشتر به آن پرداخته شود.
    نویسنده محترم به خوبی به عارضه یابی عدم موفقیت طرحها پرداخته اند. به نظرم می رسد بهتر بود بیشتر به مقوله اجرا و اینکه مجری اصلی ایده می بایست چه مشخصات شخصیتی و مدیریتی داشته باشد تا طرح موفق باشد ، پرداخته می شد.
    همچنین خوب بود به مراحل موفقیت کسب و کارها نیز اشاره کوتاهی می شد . شاید سخن بلند است و در این مقال نمی گنجید اما اختصار زیاد در این مقاله مانع از کسب یک نتیجه روشن و واضح شده است.
    موفق و موید باشید

  2. avatar

    مهریاد شریف عزیز
    به نکات درستی اشاره کردید. باید بگم حق با شماست و نیاز به توضیحات بیشتر وجود دارد که در این مطلب فضای طرح آن نبود. در مطلب دیگری بطور مجزا درباره تیپ شخصیتی کارآفرینان و بناینگذاران یک کسب و کار و مراحل راه اندازی استارت آپ خواهم نوشت و امیدوارم بتواند بخشی از سوالات شما را پاسخ دهد.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
13 + 15 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.