Time-Management

مدیران عامل و ۵ نکته‌ برای مدیریت زمان

Print Friendly, PDF & Email

مدیرعاملان و سایر مدیران ارشد سازمان‌ها آنقدر کارهای ریز و درشت برای انجام دادن دارند که گاه کارهایی را که در اولویت هستند، فراموش می‌کنند و یا نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی برای آنها وقت صرف کنند. جفری چاسر شاعر معروف انگلیسی زمان را به موج دریا تشبیه می‌کند و می‌گوید: «زمان و موج هیچگاه منتظر انسانی نمی‌مانند.» زمان منتظر ما نمی‌ماند پس بهتر است به بهترین شیوه آن را مدیریت کنم.

۱٫ چه کارهایی را می‌توانید تفویض کنید. معمولاً بیش از آنچه که می‌خواهید می‌توانید تفویض کنید. فهرستی از کارهایی که فقط خودتان می‌توانید انجام دهید تهیه کنید: تصمیم‌گیری اجرایی، استخدام مدیران مالی، تأیید محصول نهایی. سپس فهرستی از تمام کارهای دیگری که انجام می‌دهید تهیه کنید: در اینجا فرصت‌های بسیار زیادی را برای تفویض خواهید یافت. هنگامی که بدانید دیگران قادر به انجام چه کارهایی هستند، می‌توانید انرژی بیشتری برای انجام کارهای منحصربه‌فردی که فقط خودتان می‌توانید انجام دهید، و کارهایی که در آن بهترین هستید، بگذارید.

۲٫ افرادی را استخدام کنید که از خودتان باهوش‌تر هستند. موفق‌ترین مدیران اجرایی در زمان ایجاد یک تیم منسجم اغلب به دنبال افرادی هستند که بر حوزه‌هایی مسلط باشند که خودشان از آنها سررشته‌ای ندارند، برای مثال یک مدیر مالی با سوابق بین‌المللی. این کار به شما اجازه خواهد داد که وقت خود را در انجام آنچه در آن بهترین هستید، صرف کنید.

۳٫ با خط تولید محصول و مشتریان خود کاملاً آشنا باشید. اگر بدانید محصولات خود را چرا و برای چه کسی تولید می‌کنید، می‌توانید تصمیمات سریع‌تر و دقیق‌تری بگیرید. به طور ماهانه یا فصلی زمانی را اختصاص دهید به اینکه آستین‌های خود را بالا بزنید و به سراغ محصولات و مشتریان خود بروید. بزرگان صنعت و بازار مانند حاج‌آقای پایداری، حاج‌آقای سلیمانی، آقای ژائله و حاج‌آقای برخوردار خبره‌ی بازار هستند و تحلیل دقیقی از محصولات و مشتریان‌شان دارند. اینکه کارکنان ببینند همه‌ی افراد سازمان، از مدیران ارشد تا جدیدترین کارمندان استخدام‌شده دید یکسانی به موفقیت کسب‌وکار دارند به آنها انگیزه و انرژی می‌دهد.

۴٫ زمان خلاقیت خود را محدود و مشخص کنید. شکستن روزتان به بلوکهای برنامه‌ریزی‌شده شما را مولدتر خواهد ساخت. به عنوان مثال، در صبح که ذهن‌تان آماده است یک ساعت را به کار بر روی یک پروژه‌ی خلاقانه، مانند طوفان فکری یا برنامه‌ریزی پنج ساله اختصاص دهید. در بعدازظهر، هنگامی که کم‌کم تمرکز خود را از دست می‌دهید، استراحت کنید و کاری منفعلانه‌تر، مانند پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی و یا ایمیل‌ها و یا برگزاری جلسات کوتاه انجام دهید. اگر به خودتان فشار ببیاورید تا از هر دقیقه از هر روز خود نهایت استفاده را بکنید، ذهن و بدن خود را خواهید سوزاند. همچنین، کنترل روز خود را از دست خواهید داد و در نهایت در یک چرخه‌ی ثابت منفعلانه گرفتار خواهید شد.

۵٫ مسئولیت‌پذیری کارکنان. به کارکنان خود اجازه دهید که بدانند چه زمانی و دقیقاً مسئول چه چیزی هستند.“این کارها را در این زمان انجام بده و کارت بر اساس این چیزها ارزیابی خواهد شد.” ثابت شده است که مهلت‌های کوتاه برای پروژه‌های کوچک‌تر به موفقیت‌های بیشتری می‌انجامد، شما نتایج بهتری خواهید گرفت، زمان کمتری را صرف هدایت آنها خواهید کرد و آنها احساس مفید بودن بیشتری خواهند داشت.

منبع سایت شخصی درگی