در امور خیریه شرکت کنید!

Print Friendly, PDF & Email

شرکت ها در حال کسب تجاربی در زمینه کمک های بشر دوستانه هستند تا وفاداری مشتریان، اطلاع رسانی در مورد برندشان و فروش را افزایش دهند. حتی روش های بسیار خلاقانه که شایعات زیادی پیرامونشان هست اغلب باعث کم شدن اهداف فروش می شوند و در نهایت منجر به این شده است که بسیاری از شرکت ها، در امور خیریه شرکت نمی کنند. تحقیقات ما بر خلاف این موضوع پیشنهاد می کند مشارکت در امور خیریه وقتی که درست انجام شود می تواند باعث تعامل بیشتر مشتریان با شرکت شود.
داستان عبرت آموز: پپسی تصمیم گرفت تا از تبلیغات در رقابت های Super Bowl سال ۲۰۱۰ صرفه نظر کند و در عوض ۲۰ میلیون دلار را در امور اجتماعی در برنامه ای که «پروژه نوسازی پپسی» نامیده می شد، سرمایه گذاری کند. ابتکار عمل مشتریان مثل بازسازی مدارس و ترمیم پارک ها را در وب سایت اختصاصی به ثبت رساند و این اقدامات را بر اساس رای هایی که به آنها داده شد عملی کرد. این کار تاثیر بزرگی روی رسانه های اجتماعی گذاشت – در پروژه نوسازی پپسی حتی تعداد رای هایی بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا جمع شد – اما در عمل فروش محصولات پپسی کاهش پیدا کرد.
مشکل چه بود؟! پپسی نتوانست چیزی که ما آن را سه عامل رضایت مشتری می نامیم، درست برقرار کند. ساده گرفتن، شرکت ها باید دلایلی را برگزینند که در برخورد با مشتری باعث افزایش فروش شود. عدم هیچ گونه ارتباط بین دلایل بازسازی پپسی و از بین رفتن ارتباط بین مشتری و فروشنده. بیشتر کسانی که به این اقدام واکنش مثبت نشان داده بودند اصلا جزو مصرف کنندگان پپسی نبودند یا احتمالا مشتری بالقوه پپسی بودند.
یک آزمایشی که اخیرا انجام شد نشان از اهمیت ارتباط بین سه عامل رضایت مشتری دارد. دانرزچووز (اسم وبسایتی برای امور خیریه) به معلمان مدارس دولتی اجازه می دهد که پروژه هایی را در نظر بگیرند – خریدن میکروسکوپ برای دانش آموزان شان – اینگونه مشتریان می توانند مستقیما سرمایه گذاری کنند. در همکاری با کریت و برل، ما کارت های هدیه ۲۵ دلاری را که می تواند صرف هر پروژه ای در وب سایت دانرزچووز شود برای هزاران نفر از مشتریان خرده فروش فرستادیم و بعد خرید های بعدی آنها و نظرشان درباره کسانی که کارت های هدیه را دریافت نکردند، مقایسه کردیم.
دریافت کنندگان نه تنها به کریت و برل خیلی زود برای خریدهای بیشتر برگشتند بلکه گزارشات مثبت بیشتری نسبت به خرده فروشی دریافت شد.
موفقیت این کمپین به این دلیل بود که سه عامل رضایت مشتری به درستی با هم برقرار شده بودند: مشتریان کریت و برل به پیشرفت در زمینه ساختمان (ساخت وساز منزل) علاقه مند بودند، در حالیکه دانرزچووز کلا درباره توسعه مدرسه بود.
ما سه استراتژی را به مدیران برای در نظر گرفتن حس بشر دوستانه مشتریان پیشنهاد می کنیم. اول، پروژه را بر اساس معیارهایی که برای مدیران عامل مهم است انجام ندهید (عملی رایج در اکثر شرکت ها). در عوض، معیارهایی را در نظر بگیرید که برای مشتریان تان مهم هستند. و قضاوت را بر اساس آنچه که آنها در فیسبوک لایک کردند قرار دهید؛ معیارها را بر اساس چیزهایی قرار دهید که روی آن پول و زمان صرف می کنند. این ها عواملی هستند که الهام بخش آنها در کار است.
دوم، درباره اینکه چگونه یک خرید می تواند سودآور باشد توضیح دهید. مشتریان Toms Shoes می دانند که اگر یک جفت کفش بخرند، شرکت یک جفت کفش در عوض برای کس دیگری می فرستد. پس، دیدنِ پرداخت مبلغ یکسانی برای گرفتن دو جفت کفش از Toms (که یکی از آنها هدیه است) یا یک جفت از یک رقیب، باعث می شود که آنها به ارزش آن پی ببرند.
سوم، آزمایشات دقیقی انجام دهید. بسیاری از مردم تصور می کنند که نوآوری بازسازی پپسی علت فروش کم پپسی بود. اما دلایل دیگری دارد، از جمله تبلیغات زیاد Coca-Cola، خیلی ها مسئول بودند. زمانی امکان پذیر شد که، بعضی از مشتریان را برای پیشرفت امور خیریه و بقیه را برای کنترل شرایط منصوب کردند. این به شما بهترین فرصت را برای سنجش اعمال درست می دهد.

مشاوره  جهت راه اندازی کسب وکار علی حاجی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
25 − 12 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.