خطر تبلیغ یک محصول با عنوان «بهترین»

Print Friendly, PDF & Email

هر شرکتی محصولاتی عالی دارد و طبیعتا می خواهد مشتریان فکر کنند این بهترین محصولی است که می توانند بخرند. پس تیم بازاریابی با نشان دادن اینکه چرا این محصول در مشخصات و قیمت برای رقابت عالی است و فوق العاده فروش خواهد داشت، شروع به فعالیت های تبلیغاتی می کند. به جای افتخار کردن به این موفقیت، شرکت کم کم شاهد شکایات زیاد می باشد و تعداد برگشتی ها زیاد می شود. کاملا واضح است که استراتژی جواب نمی دهد، اما چرا؟

اینگونه برداشت می شود که تبلیغات اغراق آمیز و «ما بهترین هستیم» باعث جلب توجه می شود و باعث می شود که مردم هر چیزی را که کمی تمام عیار نباشد، به عنوان دور ریختن پول در نظر بگیرند.
تحقیقات ما نشان می دهد که اگرچه بعضی از افراد ذاتا «اغراق می کنند»، و بقیه از مضمون «به قدر کافی خوب» استفاده می کنند، اما این نگرش ها کامل نیستند. جلب توجه می تواند شامل موقعیتی باشد که مردم را تشویق می کند تا مقایسه کنند و دنبال بهترین باشند. وقتی پیام های بازاریابی سهوا شامل آن عبارات می شود، نتیجه ممکن است باعث پشیمانی پس از خرید شود و باعث تغییر مصرف از یک برند به برند دیگر شود.

در یک سری از آزمایشات، ما از فعالیت های گوناگون برای دانشجویان سال اولی برای جذب حداکثر توجهات استفاده کردیم، برای کپی برداری از اثرات تبلیغ «بهترین برای همیشه» روی مشتریان این کار انجام شد. بعد از آن ما رضایت شرکت کنندگان را از محصول امتحان کردیم.

در یکی از آزمایشات، ما از گروهی از دانشجویان پرسیدیم که کدامیک بهترین گزینه برای حقوق دادن، انجام معاملات رهنی و غیره بودند. (از گروه دوم پرسیده شد که آیا گزینه ها با هم فرق دارند یا نه). بعد ما از شرکت کنندگان درخواست کردیم که سریعا یکی را انتخاب کنند. نصف آنها آن چیزی را که انتخاب کرده بودند دریافت کردند، و نصف دیگر آنها جایگزین آن چیزی که می خواستند دریافت کردند. سرانجام، از شرکت کنندگان درخواست کردیم تا انتخابشان را از جهت های مختلف رتبه بندی کنند. دانشجویانی که بیشترین اقدام برای جلب توجه بیشتر آنها صورت گرفته بود، انتخابشان را رد کردند و کاملا نسبت به گروه دیگر ناراضی تر بودند، و این منجر شد که آنها حاضر باشند مبلغ کمتری بپردازند، و بیشتر مایل بودند تا برند دیگری را انتخاب کنند. بقیه آزمایشات ما در این مطالعه نیز نتایجی شبیه به این داشت و وقتی که مشتریان محصول را ارزیابی کرده بودند بیشترین اقدام برای جلب توجه آنها صورت گرفته بود.

برای مدیران بازاریابی، این مطالعه بهترین راهنمایی ممکن در زمینه تبلیغات و نشان دادن انبار موجودی است. شرکت ها باید در مورد تبلیغات مقایسه ای و اظهار نظر درباره بهترین بودن تجدید نظر کنند، شاید محصولِ شان به هر نوعی آنقدر هم کامل نباشد. برندهای کمی در این زمینه مصون هستند: تحقیقات قبلی نشان می دهند که کوچکترین اشتباه احتمالی در نشان دادن بهترین گزینه باعث بروز شدیدترین پشیمانی در تمام انتخاب ها می شود. حتی مدیرانی که به شدت به محصولات خود اطمینان دارند ممکن است از مقایسه کردن خودداری کنند و ادعاهای مبالغه آمیز خود را پس بگیرند.

مشاوره  جهت راه اندازی کسب وکار علی حاجی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
24 + 26 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.