بازاریابی دیجیتال نقش مدیران بازاریابی را تغییر می‌دهد?

Print Friendly, PDF & Email

بازاریابی دیجیتال یک روش مهم برای ایجاد تعامل میان مشتریان و شرکت های مختلف به شمار می رود و در این میان پیش بینی می شود که مایکروسافت تا پنج سال آینده یک پیشرو به حساب آید.

افزایش کاربرد رسانه‌های دیجیتال، باعث انجام سرمایه‌گذاری گسترده بسیاری از شرکت‌ها در حوزه بازاریابی دیجیتال شده است. اهمیت رو به رشد رسانه‌های دیجیتال، بازاریابی و تجارت دیجیتال منجر به ارتقای نقش مدیران ارشد بازاریابی به عنوان استراتژیست، مبتکر و مخاطبان خدمات مشاوره‌ای و تکنولوژیک شده است.

بودجه اختصاص داده شده شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کالاهای مصرفی عمده نشان‌دهنده اهمیت شبکه‌های دیجیتال امروزی است. برای نمونه شرکت Unilever سال گذشته بودجه تبلیغات دیجیتال خود را به میزان ۴۰ درصد افزایش داد. حدود ۳۵ درصد بودجه اختصاص داده شده این شرکت به ایالات‌متحده از آن حوزه دیجیتال بود. شرکت P&G حدود یک سوم بودجه خود را در این کشور صرف سرمایه‌گذاری در رسانه‌های دیجیتال می‌کند. سهم چشمگیری از این هزینه‌ها صرف رسانه‌ها و بخشی دیگر مرتبط با بازاریابی و فعالیت‌های تبلیغاتی و خدماتی می‌شود که نیاز به اشتراک الکترونیک دارند.
به‌طور کلی هزینه‌های بازاریابی دیجیتال در حال حاضر رقمی بیش از ۲ درصد درآمد شرکت‌ها را شامل می‌شود و انتظار می‌رود تا انتهای سال ۲۰۱۳ تا ۹ درصد افزایش یابد. این در حالی است که هزینه‌های فناوری اطلاعات ۳ درصد درآمد کل بوده و تغییر چندانی نکرده است. 
افزایش اهمیت شبکه‌های دیجیتال نقش مدیران بازاریابی را به نقشی استراتژیک تبدیل می‌کند. ارتقای میزان ارزیابی پذیری این شبکه‌ها مسوولیت مدیران بازاریابی را افزایش داده است و همین نکته از دلایل عمده افزایش دو برابری میزان تصدیگری مدیران بازاریابی از سال ۲۰۰۶ میلادی بوده است. مدیران بازاریابی به مهم‌ترین خریداران فناوری تبدیل شده‌اند.
برای پاسخگویی به تقاضاهای روزافزون بازاریابی دیجیتال نظیر مدیریت کمپین، نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، تقسیم‌بندی مشتریان و ابزارهای تحلیل شرکت‌های عرضه‌کننده نرم‌افزار، سرمایه‌گذاری‌های بیست میلیارد دلاری جهت خرید و تصاحب شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای بازاریابی دیجیتال انجام داده‌اند. 
به‌منظور همگام سازی تکنولوژی با نقش مدیران بازاریابی، بازاریابی و آژانس‌های تبلیغاتی باید قابلیت‌های تکنولوژیک خود را از طریق مشارکت در فعالیت‌های مشاوران فناوری اطلاعات یا خرید سهام آنان ارتقا دهند.
Publicis و Omnicom دو گروه بزرگ بازاریابی و تبلیغاتی هستندکه به تازگی اعلام کرده‌اند، تصمیم دارند خدمات بازاریابی بهتری ارائه دهند و با غول‌های دیجیتالی نظیر گوگل رقابت موثرتری را آغاز کنند. مدیران بازاریابی و هیات‌مدیره شرکت‌ها و سازمان‌ها امروزه فعالیت‌های مشترک و همکاری بیشتری را به‌منظور کسب اطمینان از تطبیق پذیری استراتژی بازاریابی و استراتژی فناوری انجام می‌دهند.
 با کم رنگ‌تر شدن مرز‌های بین استراتژی و استراتژی دیجیتال، استراتژیست‌ها باید درک بهتری از تاثیرات شبکه‌های دیجیتال و تحلیل بر تمامی قسمت‌های کسب‌و‌کار داشته باشند. این گروه باید همکاری‌های گسترده‌ای با مدیران بازاریابی و هیات‌مدیره سازمان داشته باشند و بدانند که شبکه‌های دیجیتال با داده‌های غنی در نهایت موجب سهولت در ارزیابی تصمیم‌گیری‌های استراتژیک می‌شوند. 
  1. پینگ: آیا بازاریابی مجازی (دیجیتال) نقش مدیران بازاریابی را تغییر می‌دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
27 − 12 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.