وقتی بانک ها نوآور میشوند (معرفی سامانه هدف)

استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف بانکداری و به ویژه بانکداری الکترونیک در سراسر جهان به اندازه‌ای شتاب گرفته که هر روز شاهد دستاوردهای جدیدی در این زمینه هستیم. اطلاعات جمع‌آوری شده و بررسی‌های متنوع موسسات مالی و اعتباری حاکی از دو گرایش عمده در میان بانک‌های جهان برای ارایه خدمات بانکداری الکترونیک است. یکی از این دو گرایش برآوردن نیازهای مختلف مشتریان با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و دیگری استفاده از روش‌های مدرن برای غلبه بر قوانین جدید بانکی است که در هر دو مورد از طریق نوآوری و اختراع راه‌حل‌ها، مجاری و بازارهای جدید موفقیت‌های قابل توجهی به دست آمده است.یکی از این نوآوری ها ، سامانه هدف بانک آینده میباشد که در زیر توضیحات آن داده شده است.

مدیریت هزینه و در آمد فردی

سامانه هدف به شما کمک می کند حساب و کتاب هزینه های روزمره تان را داشته باشید. هدف ابزاری است در خدمت شما، برای برنامه ریزی و سلامت مالی بهتر. بهرنگ نوروزی‌نیا، مدیر اجرایی نرم‌افزار آدانالس در خصوص ويژگي‌هاي اين سامانه گفت: «در اين سامانه، تراكنش‌هاي مالي كه توسط مشتريان انجام مي‌شود به‌صورت خودكار وارد سيستم شده، دسته‌بندي مي‌شوند و برچسب مي‌خورند. مثلا بر اساس تراكنشي كه مشتري انجام مي‌دهد، در سامانه مشخص مي‌شود كه تراكنش انجام شده خريد شخصي بوده يا پرداخت قبض يا غيره.‌»

او افزود: «همچنين اين امكان وجود دارد كه خود مشتري تراكنش‌‌هاي خود را دسته‌بندي كند و دسته‌هاي جديدي بسازد. در اين سامانه مشتريان مي‌توانند گزارش تراكنش‌هاي خود را بر اساس بازه زماني كه انتخاب مي‌كنند در قالب نمودارهايي ملاحظه كنند. همچنين مشتري مي‌تواند بر اساس برچسب‌هايي كه بر تراكنش‌ها مي‌زند حجم تراكنش‌ها را ارزيابي كند. در اين صورت مثلا مشخص مي‌شود كه حجم سرمايه‌گذاري اين ماه چقدر بوده و آيا بيشتر شده است و غيره.»
نوروزي‌نيا در پاسخ به اين سوال كه ثبت تراكنش‌ها از طريق چه ابزارهاي پرداختي انجام مي‌شود، گفت: «تراكنش از طريق هر ابزاري اعم از موبايل، پرداخت اينترنتي، پايانه فروش و دستگاه خودپرداز كه انجام شود ثبت مي‌شود، اما در خصوص دريافت وجه از خودپرداز، نوع تراكنش در دسته برداشت نقدي قرار مي‌گيرد.»
او افزود: «البته قرار است در آينده اين امكان فراهم شود كه برداشت نقدي از دستگاه خودپرداز به چند تراكنش ديگر تقسيم‌بندي شود تا مشتري بتواند تعيين كند كه مثلا اگر 200 هزار تومان برداشت كرده، 50 هزار تومان صرف رفت و آمد شده، 20 هزار تومان صرف خوراك شده و غيره.»
در اين سيستم، علاوه بر ثبت برداشت‌هاي مشتري و تراكنش‌هاي انجام شده، هزينه‌هاي مربوط به واريزها نيز ثبت مي‌شود. بر اين اساس مواردي مانند واريز حقوق، واريز سود بانكي و غيره در سامانه مشخص مي‌شوند.
به گفته نوروزي‌نيا، همانند برداشت‌ها در سيستم، واريزها را نيز مي‌توان دسته‌بندي كرد. همچنين در بخشي با عنوان تراز واريز و برداشت برآيند واريزها و برداشت‌ها و توازن آنها مشخص مي‌شود.
همچنين در بخش بودجه مي‌توان بازه زماني را انتخاب و بودجه‌‌اي را مشخص كرد؛ مثلا تعيين كرد كه در بخش خوراك، بهداشت، آموزش و يا هر يك از موارد مشتري چه بودجه‌اي را مي‌خواهد در فلان بازه زماني صرف كند. در اين صورت سيستم به مرور زمان نشان مي‌دهد كه چه ميزان از اين بودجه صرف شده است و چه ميزان باقي مانده و در صورت عبور از رقم تعيين شده هشدار داده مي‌شود.
او از يكي ديگر از بخش‌هاي در حال راه‌اندازي اين سامانه نام برد و گفت: «بخش قوانين كه به‌زودي راه‌اندازي خواهد شد، اين امكان را فراهم مي‌كند تا فرد تعيين كند هر گاه واريزي به حسابش صورت گرفت، در كدام دسته قرار گيرد.»