وقتی بانک ها نوآور میشوند (معرفی سامانه هدف)

Print Friendly, PDF & Email

استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف بانکداری و به ویژه بانکداری الکترونیک در سراسر جهان به اندازه‌ای شتاب گرفته که هر روز شاهد دستاوردهای جدیدی در این زمینه هستیم. اطلاعات جمع‌آوری شده و بررسی‌های متنوع موسسات مالی و اعتباری حاکی از دو گرایش عمده در میان بانک‌های جهان برای ارایه خدمات بانکداری الکترونیک است. یکی از این دو گرایش برآوردن نیازهای مختلف مشتریان با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و دیگری استفاده از روش‌های مدرن برای غلبه بر قوانین جدید بانکی است که در هر دو مورد از طریق نوآوری و اختراع راه‌حل‌ها، مجاری و بازارهای جدید موفقیت‌های قابل توجهی به دست آمده است.یکی از این نوآوری ها ، سامانه هدف بانک آینده میباشد که در زیر توضیحات آن داده شده است.

مدیریت هزینه و در آمد فردی

سامانه هدف به شما کمک می کند حساب و کتاب هزینه های روزمره تان را داشته باشید. هدف ابزاری است در خدمت شما، برای برنامه ریزی و سلامت مالی بهتر. بهرنگ نوروزی‌نیا، مدیر اجرایی نرم‌افزار آدانالس در خصوص ویژگی‌های این سامانه گفت: «در این سامانه، تراکنش‌های مالی که توسط مشتریان انجام می‌شود به‌صورت خودکار وارد سیستم شده، دسته‌بندی می‌شوند و برچسب می‌خورند. مثلا بر اساس تراکنشی که مشتری انجام می‌دهد، در سامانه مشخص می‌شود که تراکنش انجام شده خرید شخصی بوده یا پرداخت قبض یا غیره.‌»

او افزود: «همچنین این امکان وجود دارد که خود مشتری تراکنش‌‌های خود را دسته‌بندی کند و دسته‌های جدیدی بسازد. در این سامانه مشتریان می‌توانند گزارش تراکنش‌های خود را بر اساس بازه زمانی که انتخاب می‌کنند در قالب نمودارهایی ملاحظه کنند. همچنین مشتری می‌تواند بر اساس برچسب‌هایی که بر تراکنش‌ها می‌زند حجم تراکنش‌ها را ارزیابی کند. در این صورت مثلا مشخص می‌شود که حجم سرمایه‌گذاری این ماه چقدر بوده و آیا بیشتر شده است و غیره.»
نوروزی‌نیا در پاسخ به این سوال که ثبت تراکنش‌ها از طریق چه ابزارهای پرداختی انجام می‌شود، گفت: «تراکنش از طریق هر ابزاری اعم از موبایل، پرداخت اینترنتی، پایانه فروش و دستگاه خودپرداز که انجام شود ثبت می‌شود، اما در خصوص دریافت وجه از خودپرداز، نوع تراکنش در دسته برداشت نقدی قرار می‌گیرد.»
او افزود: «البته قرار است در آینده این امکان فراهم شود که برداشت نقدی از دستگاه خودپرداز به چند تراکنش دیگر تقسیم‌بندی شود تا مشتری بتواند تعیین کند که مثلا اگر ۲۰۰ هزار تومان برداشت کرده، ۵۰ هزار تومان صرف رفت و آمد شده، ۲۰ هزار تومان صرف خوراک شده و غیره.»
در این سیستم، علاوه بر ثبت برداشت‌های مشتری و تراکنش‌های انجام شده، هزینه‌های مربوط به واریزها نیز ثبت می‌شود. بر این اساس مواردی مانند واریز حقوق، واریز سود بانکی و غیره در سامانه مشخص می‌شوند.
به گفته نوروزی‌نیا، همانند برداشت‌ها در سیستم، واریزها را نیز می‌توان دسته‌بندی کرد. همچنین در بخشی با عنوان تراز واریز و برداشت برآیند واریزها و برداشت‌ها و توازن آنها مشخص می‌شود.
همچنین در بخش بودجه می‌توان بازه زمانی را انتخاب و بودجه‌‌ای را مشخص کرد؛ مثلا تعیین کرد که در بخش خوراک، بهداشت، آموزش و یا هر یک از موارد مشتری چه بودجه‌ای را می‌خواهد در فلان بازه زمانی صرف کند. در این صورت سیستم به مرور زمان نشان می‌دهد که چه میزان از این بودجه صرف شده است و چه میزان باقی مانده و در صورت عبور از رقم تعیین شده هشدار داده می‌شود.
او از یکی دیگر از بخش‌های در حال راه‌اندازی این سامانه نام برد و گفت: «بخش قوانین که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، این امکان را فراهم می‌کند تا فرد تعیین کند هر گاه واریزی به حسابش صورت گرفت، در کدام دسته قرار گیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
28 + 28 =