هفت استراتژی برای کسب‌ و کارهای کوچک در شبکه‌ های اجتماعی

Print Friendly, PDF & Email

شبکه‌های اجتماعی وسیله‌ای برای رسیدن به هدف هستند. شما باید برای بازبینی این اهداف، جلسات ماهیانه حتی با زمان کم بگذارید تا دوباره از مقصود خود باخبر شوید. شاید بخواهید فروش یک محصول خاص را توسعه دهید یا در پی افزایش تعداد دنبال‌کنندگان توئیتر باشید. بازبینی اهداف و ارسال پست‌های معطوف به آنها در شبکه‌های اجتماعی برای کسب ‌و کارهای کوچک ضروری می‌نماید

  فکر می‌کنید وقت کافی برای شبکه‌های اجتماعی ندارید؟ در این نگاه کمی تجدید نظر کنید. واقعیت اینکه، اگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید در ارتباط با مشتری دچار مشکل می‌شوید و قطعا فروش‌تان کاهش می‌یابد؛ آن‌وقت دیگر به معنای واقعی مشغله کاری نخواهید داشت .
برای خروجی گرفتن از شبکه‌های اجتماعی لازم نیست وقت زیادی صرف حضور در توئیتر یا فیس‌بوک کنید. کسب ‌و کارهای کوچک گاهی فکر می‌کنند هنوز زمان به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی فرا نرسیده است. در اینجا برخی از استراتژی‌های اجتماعی موثر بر کسب ‌و کار را برایتان معرفی می‌کنیم؛ استراتژی‌هایی که از قضا وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرند .

۱ به جای کمیت به کیفیت اهمیت دهید: شاید رقیب شما در توئیتر هزاران دنبال‌کننده داشته باشد. در این شرایط به سادگی می‌توان دلسرد شد، با این حال دست به کارهای احمقانه مانند پرداخت پول به دنبال‌کنندگان نزنید. نکته مهم تعامل و تعهد دنبال‌کنندگان به شماست. اگر فقط ۲۰ دنبال‌کننده فعال دارید که پست‌هایتان را بازتوئیت می‌کنند بهتر از هزاران دنبال‌کننده‌ای است که اصلا تعاملی با محتوایتان ندارند.
۲ خودتان را به دیگران بشناسانید: مشتریان به دنبال شبکه‌هایی که فقط آخرین محصولات یا بحث‌های فروش را به اشتراک می‌گذارند، نیستند. هدف عمده مشتری شناخت بهتر شرکت و تصمیم‌گیری بر مبنای نیازهاست. به آنها امکان دهید چشم‌اندازی کلی از شما به دست آورند. کارکنان‌تان را در توئیتر، فیس‌بوک و پینترست پررنگ‌تر کنید. شخصیت خودتان را به آنها نشان دهید و بگویید چه چیز برایتان اهمیت بیشتری دارد. این اقدامات موثرتر از هر گونه بحث درباره فروش است .
۳ اگر لازم است برون‌سپاری کنید: بسیاری از مردم واژه «برون‌سپاری» را اصطلاحی نامطلوب توصیف می‌کنند. لیکن این باور اکنون اعتباری ندارد. وقتی می‌دانید به دنبال چه هستید، برون‌سپاری در زمان و هزینه شبکه‌های اجتماعی صرفه‌جویی می‌کند. اگر صرف ۴۵ دقیقه زمان و انتشار پست برایتان مشکل‌ساز است از یک نویسنده مستقل بخواهید این کار را برایتان انجام دهد و خود به کارهای مهم‌تر بپردازید. فقط از مهارت و تجربه و قابلیت اعتماد این فرد اطمینان حاصل کنید؛ چرا که قرار است با اعتبار شما مطلب ارسال کند .
۴ دیگر افراد را دنبال کنید: برخی مواقع کسب‌ و کارها چنان در تولید محتوای اجتماعی خود غرق می‌شوند که به دیگران توجهی نمی‌کنند. شما باید در توئیتر، فیس‌بوک و پینترست رقبای اصلی‌ و مشتریان را نیز به دو دلیل عمده دنبال کنید. اول اینکه شبکه‌های اجتماعی به دیگران پیشنهاد دنبال کردن صفحه‌ها را می‌دهند و هرچه توجه به شما بیشتر باشد، احتمال این پیشنهاد افزایش می‌یابد. دوم اینکه می‌توانید گام‌به‌گام با رقیب‌تان جلو بروید و حتی در صورت لزوم از استراتژی‌های مشابه بهره بگیرید. برای مثال :
این مثال از شرکت مکس‌ول سیستمز (Maxwell Systems) معرف صدای واحد یک کسب‌ و کار است .
همان‌طور که می‌بینید این یک پست غیررسمی در یک پلتفرم غیررسمی است. در توئیتر با دیگران خیلی رسمی نباشید؛ چه با یک محیط کاملا دوستانه سر و کار دارید. این شرکت همچنین صرفا با فشردن کلیک اشتراک از پست‌های سرگرم‌کننده برای جذب مخاطبانش استفاده می‌کند. فکر می‌کنم خیلی‌ها شبکه‌های اجتماعی را به یک بستر پیچیده تبدیل کرده‌اند و صرفا به خاطر رقابت با بقیه در آن حضور غیرفعال دارند. محتوایی را به اشتراک بگذارید که مشتری هدف به آن علاقه نشان دهد یا حتی از پست‌هایی بهره بگیرید که دوستان‌تان را خشنود می‌کند. عکس بگیرید و به بقیه اثبات کنید که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید .
۵ برای دنبال‌کنندگان محرک ایجاد کنید: مردم شیفته برنده شدن هستند و برای حفظ آنها در شبکه اجتماعی نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت نیست. حتی هدیه‌ای کوچک مثل یک خودکار با برچسب برند افراد را به سمت شما می‌کشد. بهتر است سعی کنید به این محرک‌ها جنبه سرگرمی بدهید .
۶ به شبکه‌های اجتماعی بیشتری ملحق شوید: احتمالا تاکنون در شبکه‌های فیس‌بوک، توئیتر، پینترست، لینکدین، گوگل‌پلاس و اینستاگرام عضو شده‌اید، با این حال بهتر است از این سایت‌ها فراتر بروید و شبکه‌های اجتماعی تجربی جدید را هم آزمایش کنید. برای مثال اگر یک موسسه مد دارید از یک شبکه اجتماعی مخصوص مد استفاده کنید. اگر بدانید چه تعداد از این شبکه‌های اختصاصی وجود دارند شگفت‌زده می‌شوید. این شبکه‌ها بهترین مکان برای افرادی هستند که گزینه‌های سنتی را بیش از حد گسترده می‌دانند .
۷ اهداف‌تان را مورد بازبینی قرار دهید: شبکه‌های اجتماعی وسیله‌ای برای رسیدن به هدف هستند. شما باید برای بازبینی این اهداف، جلسات ماهیانه حتی با زمان کم بگذارید تا دوباره از مقصود خود باخبر شوید. شاید بخواهید فروش یک محصول خاص را توسعه دهید یا در پی افزایش تعداد دنبال‌کنندگان توئیتر باشید. بازبینی اهداف و ارسال پست‌های معطوف به آنها در شبکه‌های اجتماعی برای کسب ‌و کارهای کوچک ضروری می‌نماید

  1. avatar

    سلام، مقاله آموزنده ای بود ولی نسبت به مقاله های دیگر شما از نظر روان بودن مطلب، زیاد مناسب نبود. مشخص هست که ترجمه سریعی از یک مقاله انگلیسی شده. زحمات شما قابل تقدیر هست و این فقط یک انتقاد دوستانه است. من خودم هم دچار این مشکل شده ام. یک پروژه که بیش از یک سال روی آن کار شده است را متوقف کردم چون خودم که برگشتم و شروع کردم به خواندن مطالب ترجمه شده، دیدم اصلا ترجمه مناسبی نبوده و فورا کار را متوقف کردم تا راه کار بهتری برای آن پیدا کنم. امیدوارم شما دچار این خطا نشوید.
    با همه این توضیحات، مقاله را در فیسبوک به اشتراک گذاشتم. موفق باشید.

    • avatar

      علی حاجی زاده

      |Author

      با تشکر از شما بابت نظرات سازندتون.
      این روزا خیلی درگیر کارهای مختلف شدم و این ممکنه از کیفیت کار کم کنه.ان شالله سعی میکنم بهتر عمل کنم.
      با تشکر