چگونه دیگران را شیفته خود کنیم؟

Print Friendly, PDF & Email

کتاب با پاراگرافی از سارا برنهارت شروع شده است که می‌گوید:

“برای رسیدن به اوج موفقیت حتماً باید این توانایی را داشته باشید، توانایی‌ای که از همه چیز و هیچ چیز تشکیل شده است. از آرزویی که برای به دست آوردنش سخت تلاش کنید، یک نگاه، یک قدم زدن نه چندان طولانی، تناسب اندام، آوای یک کلام و یک ژست راحت. نیازی نیست خوش‌تیپ و عالی باشید فقط لازم است توانایی شیفته کردن دیگران را داشته باشید.”

کسی که دیگران ر اشیفته‌ی خود می‌کند بیشترین لذت را از شادکردن دیگران می‌برد.

روانشناسان می‌گویندکه هسته‌ی مرکزی شخصیت، ارزش خودانگاره یا ارزشی است که هر شخص برای خود قائل است. شاید بهترین تعریف آن این است که شما چقدر خود را دوست دارید. ارزش خودانگاره شما مجموعه‌ی همه اهمیت و ارزشی است که شما در هر لحظه خود را دارای آن می‌بینید.

اننسان‌ها به میزان زیادی تحت تأثیر احساسات هستند. آن‌ها تصمیماتشان را احساسی می‌گیرند و خودشان را انسان‌هایی منطقی می‌نامند. مردم به میزان زیادی تحت تأثیر احساسات محیطی خود به ویژه رفتاری که دیگران با آن‌ها انجام می‌دهند هستند.

    • · پنج روش کلیدی برای شیفته کردن دیگران عبارتند از :

–  پذیرش: دیگران را همانگونه که هستند ، بدون هیچ محدودیتی بپذیرید. به آنها لبخند بزنید تا احساس کنند که مهم و ارزشمند هستند.

–  قدردانی: رفتار تشکرآمیز در مقابل هر کس و در ازای هر کاری که برایتان انجام می‌دهند را در خود به وجود آوردید.

–  تأیید: هر گاه کسی را به خاطر آنچه که انجام داده است ستایش می‌کنید ارزش خود انگاره‌اش بالا می‌رود و احساس عالی نسبت به خودش پیدا می‌کند.

–  تحسین: همیشه به دنبال چیزی باشید تا دیگران را تحسین کنید پس از انجام آن دیگران شما را بیشتر دوست خواهند داشت و شیفته شما خواهند شد.

–  توجه: این قویترین رفتار برای ساختن ارزش خودانگاره و کلید شیفته کردن فوری دیگران است.

    • چهار کلید برای گوش دادن مؤثر:

–  باتوجه گوش کنید

–  قبل ار جواب دادن کمی مکث کنید

–  برای روشن شدن مطلب سؤال کنید

–  نتیجه را نشان دهید

    • مهمترین و قویترین نیازهای احساسی زنان عبارت است از : مهربانی، توجه و احترام.

    • در مقابل در مردان تحسین و تأیید مؤثر است.

    • زیاد نگران تغییر افکار و احساسات درونی‌تان نباشید زیرا زمان زیادی می‌برد تا نتیجه یا بهبودی به وجود بیاید. به جای آن بر روی رفتارهایی متمرکز شوید که شما را تبدیل به یک فرد کاملاً شیفته‌گر می‌کند.

    • اگر می‌خواهید کسی را شیفته کنید باید از نظر ذهنی در آنجاحضور داشته باشید، چه یک دقیقه و چه یک ساعت، اگر با کسی صحبت می‌کنید این توانایی را در خود به وجود بیاورید تا بتوانید بر همان لحظات متمرکز شوید.

    • دفعه‌ی بعد که با کسی حرف می‌زنید بدنتان را کاملاً طرف او بچرخانید و همه‌ی حواستان را جمع کنید . اگر نشسته‌اید به جلو خم شوید و به کلمه‌ها کاملاً توجه کنید به هنگام گوش کردن به چشم‌ها و دهان گوینده نگاه کنید و نگاهتان را از یک چشم به چشم دیگر بگردانید.

    • دکتر “آلبرات محرابیان” از دانشگاه”UCLA” سال‌ها پیش یک تحقیق کامل روی ارتباطات انجام داد و اینگونه نتیجه‌گیری کرد که :” در ارتباطات رو در رو حرکات بدن شما ۵۵ درصد پیام شما را می‌رساند. تن صدای شما ۳۸ درصد و لغات ۷ درصد پیام شما را دربر می‌گیرند”.

    • هر چقدر شما با صداقت بیشتری رفتار دیگران را تحسین کنید ، آنها بیشتر به خودشان احترام می‌گذارند و احساس بهتری نسبت به شما پیدا می‌کنند لذا تحسین اثر گذار باید:

–  برای مسئله خاص باشد

–  عمل خاص او را تحسین کنید

–  برای کارهای کوچک و بزرگ، دیگران را تحسین کنید.

  • چند نکته مهم در مکالمه مؤثر:

–   کسی که سؤال می‌کند کنترل کار را در دست دارد.
–   بنیامین فرانکلین می‌گوید: بالاترین هدف گفتگویی است که یا چیزی یاد بگیرید یا چیزی یاد بدهید یا قانع شوید و یا دیگران را قانع کنید.

–  مکالمه جایی نیست که در آن برنده شوید یا دیگران را تحت تأثیر هوش و ذکاوتتان قرارد هید.

–  از برخورد به هر نوعی خودداری کنید.

–  نظرتان را صادقانه و صریح بگوئید و بعد از آن بگذرید.

–  وقتی شروع به حرف زدن کنید که مطمئن باشید طرف مقابل منتظر شنیدن حرف‌های شماست.

–  با طرف مقابل خویش در سرعت گفتار و زبان بدن همانندسازی کنید.

–  با پیدا کردن علاقه‌مندی‌های طرف مقابل و شبیه‌سازی و علاقه‌مندی نشان دادن خودتان، احساس راحتی را در او بوجود آورید.

    • تکرار یک کار به دفعات زیاد به ما این امکان را می‌دهد که بسیاری از کارها را بدون فکر کردن انجام دهیم.

    • تصمیم بگیرید که از دیدن دیگران شاد شوید و آن‌ها را نیز شاد کنید.

    • برای شخصی که دیگران را شیفته‌ی خود می‌کند زمانی به غیر از حال وجود ندارد.

    • سه مرحله‌ی شیفته کردن از پشت تلفن:

مرحله یک:        اولین تأثیر: شما هیچ وقت شانس دومی برای به وجود آوردن اولین تأثیر نخواهید داشت.

مرحله دوم:        به دنبال نکاتی باشید که چگونه طرف حرف می‌زند و می‌شنود، او تحت تأثیر افکار خویش است یا احساسات خود .

مرحله سوم:        خودتان را فراموش کنید و به طرف مقابل فکر کنید ، گرم و صادقانه حرف بزنید و او را با صدایتان حمایت کنید.

    • · ۲۲ نکته برای شیفته کردن دیگران پشت تلفن:

–  طرف مقابل را تشویق کنید تا بیشتر حرف بزند

–  شفاف، ساده و مستقیم حرف بزنید

–  با دقت گوش کنید

–  شنونده‌ای صبور باشید

–  یک شنونده‌ی فعال باشید

–  حرف طرف مقابل را بدون حالت هجومی قطع کنید

–  از مثال‌ها و داستان‌های کوتاه استفاده کنید

–  فضولی و زیاده‌روی نکنید

–  شلوغ نکنید

–  بعضی وقت‌ها توقف کنید

–  اطلاعات زیادی ندهید

–  با احساسات و عواطف دیگران همراه شوید

–  صدایتان را تغییر دهید و با انرژی ادامه دهید

–  احساساتتان را بیان کنید

–  به تلفن لبخند بزنید

–  به دیگران آن چیزی را که از آن‌ها می‌خواهید، بدهید

–  بر روی آنچه که مورد علاقه‌ی طرف دیگر است متمرکز شوید

–  نصحیت نکنید

–  همیشه اجازه بگیرید

–  به رفتارهای تهاجمی و عصبی، مؤدبانه پاسخ دهید

–  قبل از رسیدن به نتیجه تلاش برای شیفته کردن طرف مقابل را متوقف نکنید

–  خودتان را به عنوان محافظ شنونده‌تان فرض کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
16 + 14 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.