همه چیز درباره بازاریابی دیجیتال

Print Friendly, PDF & Email

بازاریابی دیجیتال به بازرایابی هدفمند، قابل اندازه‌گیری و تعاملی محصولات و خدمات با استفاده از فن­آوری دیجیتال به منظور رسیدن به مشتری نهایی، بازاریابی دیجیتال گویند. بر طبق تعریفمؤسسه بازاریابی دیجیتال، بازاریابی دیجیتالی شامل به کارگیری و استفاده از انواع کانال‌ها و ابزار دیجیتالی در جهت ترفیع و ترویج فروش محصولات و خدمات به مشتریان است.

لازمه ترفیع برند استفاده از تکنیک‌های نوین رسانه­ های دیجیتال است به همین دلیل می‌توان با استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به خوبی نام و نشان یک محصول یا خدمت را به خوبی به مشتریان هدف انتقال داد. یعنی در بازاریابی دیجیتال می‌توان علاوه بر ابزارهایی همچون تلفن همراه، تلویزیون و رادیو از اینترنت به عنوان یک رسانه­ی ترفیع دهنده­ی اصلی بهره برد.

بازاریابی دیجیتال شامل تکنیک‌های نوین بازاریابی اینترنتی مانند بهینه­ سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی موتورهای جستجو و در نهایت لینک سازی است. بازاریاب با استفاده از روش‌های فوق به یک سایت تازه تأسیس اینترنتی کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد بازدید کنندگان خود را افزایش داده و بتواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. لازم است ذکر شود در بازاریابی دیجیتال از کانال­های غیر اینترنتی همانند تلفن همراه (استفاده از ابزارهایی همچون SMS و یا MMS)، بازاریابی رسانه­های اجتماعی همچون رادیو، نمایش تبلیغات تلویزیونی، کتاب‌های الکترونیکی، لوح­های فشرده­ی بازی و … نیز استفاده می‌شود.

کانال های بازاریابی دیجیتال شامل :

  • بازاریابی محتوا : بازاریابی محتوایی (Content Marketing) در واقع مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی می باشد. موتورهای جستجو به دنبال محتوای با کیفیت هستند و به واسطه محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید بازدیدکنندگان فراوانی از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت شما می شوند. درصورتی که این بازدیدکنندگان محتوای شما را بپسندند آن را در وب سایتهای دیگر و پروفایل های شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند و محبوبیت شما افزایش می یابد.
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی : ابزار دیگر بازاریابی اینترنتی استفاده از شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) مثل فیسبوک و گوگل پلاس می باشد. این روش نیز به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان فعالیتهای منظم شما در شبکه های اجتماعی کاربران را با برند شما و محصولاتی که ارائه می دهید آشنا می کند. روش پولی نیز در ازای پرداخت هزینه، تبلیغ شما در صفحات مختلف این شبکه ها ظاهر می شود. بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی نسبت به بازاریابی با موتورهای جستجو از شانس کمتری برای جذب ترافیک و خریدار برخوردار می باشد اما می توان از آنها به بهترین شکل ممکن برای معرفی برند و محصولات خود استفاده کرد
  • بازاریابی ایمیلی : یکی دیگر از ابزار مهم و کاربردی بازاریابی اینترنتی، ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا ارسال انبوه ایمیل است. این روش به بیان ساده شامل ارسال ایمیلهای گروهی به تعداد زیادی از کاربران و تشویق آنها به بازدید از وب سایت و خرید میباشد.در استفاده از این روش باید دقت کرد. بازاریابی اینترنتی از طریق ایمیل مارکتینگ دستورالعمل هایی دارد که باید رعایت کرد. مهم ترین آنها احترام به مشتری است. قرار دادن لینک لغو عضویت در ایمیل های ارسالی بسیار مهم است.
  • بازاریابی موتور های جستجوگر: یکی از ابزارهای بازاریابی اینترنتی موتور های جستجو (Search Engine Marketing) می باشند. بازاریابی اینترنتی با موتورهای جستجو به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان با بهینه سازی صحیح و اصولی وبسایت و استفاده از تکنیک های سئو، وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتری نسبت به سایر وب سایت ها قرار می گیرد و بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت شما هدایت می کند و فروش وب سایت را افزایش می دهند. در روش پولی موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل و یاهو علاوه بر روش فوق این امکان را به کاربران می دهند که با پرداخت هزینه برای یک کلمه یا چند کلمه  کلیدی خاص در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند.
  • روابط عمومی آنلاین
  • ویدیو مارکتینگ : آموزش تصویری (Video Marketing) که به مراتب جذاب تر و تاثیر گذارتر از آموزش نوشتاری است نوع دیگری از بازاریابی اینترنتی است. با افزایش سرعت اینترنت و وجود شبکه های اجتماعی ویدیویی مثل یوتیوب و آپارات، اکثر کاربران در اینترنت به دنبال ویدیو های آموزشی و کاربردی مورد نیاز خود می گردند. در صورتی که از محصولات و خدماتی که در شرکت خود ارائه می دهید ویدئوهای جذابی تهیه کنید و آنها را در اینترنت منتشر کنید، بازدیدکنندگان بسیار زیادی با شما و خدماتی که ارائه می دهید آشنا خواهند شد.
  • اینفوگرافیک

با توجه به گزارش ITU، تقریبا ۳ میلیارد نفر یا ۴۰.۴ درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۴ به اینترنت دسترسی پیدا کردند. Global Web Index هم گزارش کرده که ۹۱ درصد از کل کاربران اینترنت یک لپ‌تاپ یا یک پی‌سی دارند و ۸۰ درصد هم از اسمارت فون استفاده می‌کنند. این اطلاعات قدرت و تاثیرگذاری روز افزون اینترنت در زندگی کسانی که می‌توانند مشتری‌های محصولات شما باشند را نشان می‌دهد.

به برند شما کمک می‌کند که به چشم بیاید.

بازاریابی آنلاین برای دسته بندی کردن بازار هدف خود بر اساس جمعیت مصرف کننده، رفتارها و تعامل‌ها به شما آزادی عمل و قدرت بیشتری می‌دهد. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک رستوران باشید با استفاده از بازاریابی آنلاین می‌توانید فقط آن دسته از کاربران فیسبوک و گوگل را برای کمپین بازاریابی خود هدف قرار دهید که در نزدیکی رستوران شما زندگی می‌کنند و به بیرون غذا خوردن علاقه دارند. بهینه سازی بومی موتور جست‌وجو به کمک گوگل، اشتراک گذاری محتوای هدفمند در فیسبوک و دیگر کمپین‌های بومی بازاریابی آنلاین به برند شما کمک می‌کنند که به چشم بیاید.

داده‌های هوشمندانه فراهم می‌کند

از برنامه ریزی تا گزارش عملکرد، بازاریابی دیجیتال برای صاحبان کسب‌وکارها و بازاریاب‌ها داده‌های هوشمندانه فراهم می‌کند. مثلا با گوگل می‌توانید با توجه به کلمه‌های کلیدی کسب‌وکار خود در مورد وضعیت رقبای خود جست‌وجو کنید و سپس یک استراتژی رقابتی خوب طراحی کنید. بعلاوه ابزارهای رایگانی مثل گوگل Analytics و فیسبوک Insights هم وجود دارند که اطلاعاتی آماده در مورد عملکرد برندتان به شما ارائه می‌کنند.

زنده و همزمان است

برخلاف بازاریابی‌های قدیمی، بازاریابی دیجیتال می‌تواند هر زمان و هر جا که خواستید اطلاعات و آمار مورد نیاز خود در مورد کمپین‌های بازاریابی‌تان را در اختیار شما بگذارد.  جمع‌آوری اطلاعات آماری دقیق از تبلیغات و بازاریابی در رادیو و تلویزیون هنوز هم کار مشکل و زمان گیری است. ولی در عوض، گوگل Analytics و فیسبوک Insights و ابزارهایی مشابه، اطلاعات آماری را به صورت زنده به شما نشان می‌دهند تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید عملکرد خود را بهبود ببخشید.

اجتماعی و ارتباطی است

استراتژی بازاریابی آنلاین چه از نوع بازاریابی موتور‌های جست‌وجو باشد، چه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و چه بازاریابی محتوا، بر اساس حس اعتماد و ارتباطات انسانی بنا شده است. از آنجایی که بازاریابی دیجیتال خیلی اجتماعی‌تر و تعاملی‌تر است، برندها و صاحبان برندها سعی می‌کنند با مشتری‌های خود ارتباط عمیق و دوستانه برقرار کنند. به بیان دیگر، وقتی به صورت آنلاین می‌خواهید به بازاریابی بپردازید باید مشتری‌های خود را بیشتر بشناسید و آنها هم باید شما و برند شما را به خوبی بشناسند، باید سعی کنید با دیگران ارتباط دوستانه برقرار کنید و در آنها حس اعتماد ایجاد کنید.

 

منابع:

http://www.itport.ir/1393/11/28/reasons-why-businesses-should-invest-in-digital-marketing/

http://faridparsaei.com/five-new-digital-marketing-tools/

http://brandco.ir/main/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
29 + 13 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.